
 
 
 
 
  
 
 
 



 2 

 

SADRŢAJ: 

 
 
 

I  SLOBODA IZRAŢAVANJA ................................................................. 3 
 
 
II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA .............. 7 
 
 
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA .................. 9 
 
 
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 
KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................ 11 
 
REGULATORNA TELA ................................................................................ 11 
 
DRŢAVNI ORGANI ..................................................................................... 13 
 
KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH 
PRAVA ........................................................................................................16 
 

 
V  PROCES DIGITALIZACIJE ............................................................... 17 
 
 
VI  PROCES PRIVATIZACIJE ................................................................ 18 
 
 
VII ZAKLJUČAK .................................................................................... 20 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 3 

I  SLOBODA IZRAŢAVANJA 

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Demokratska stranka Srbije saopštila je, na vanrednoj konferenciji za novinare 

održanoj 01.03.2011. godine, da prekida saradnju i komunikaciju sa Televizijom B92. 

Funkcioner te stranke, Andreja Mladenović, prethodno je napustio emisiju „Insajder debata“, 

u znak protesta što mu u emisiji o zloupotrebama u Rudarskom basenu Kolubara nije bilo 

dozvoljeno da pročita pismo DSS-a redakciji „Insajdera“ i uredniku B92, Veranu Matiću, 

kojim je ta stranka nekoliko meseci ranije u odgovoru na pisanim putem upućena pitanja 

lideru stranke Vojislavu Koštunici o političkoj pozadini ubistva Zorana ĐinĎića, optužila B92 

da protiv te stranke vodi prljavu kampanju. Podsetimo, serijal istraživačkih emisija „Insajder“ 

emitovanih na Televiziji B92 početkom godine, bavio se zloupotrebama u Rudarskom basenu 

Kolubara, u periodu dok su na čelu ovog državnog preduzeća bili kadrovi Demokratske 

stranke Srbije. 

 

Zakonom o javnom informisanju nije izričito predviĎeno da političke partije imaju obavezu 

da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve 

novinare i sva javna glasila. Ovakva obaveza, meĎutim, postoji za državne organe i 

organizacije, organe teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne službe i javna 

preduzeća, ali i za poslanike i odbornike. Demokratska stranka Srbije u ovom trenutku ima 

20 poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Odluka o prekidu komunikacije stranke 

sa jednim medijem, makar u odnosu na poslanike te stranke u Narodnoj skupštini Republike 

Srbije, u direktnoj je suprotnosti sa izričitim odredbama zakona, te nesumnjivo predstavlja 

ograničavanje slobode javnog informisanja, na način podesan da ograniči slobodan protok 

ideja, informacija i mišljenja. Ovo tim pre budući da je neskriveni razlog bojkota upravo 

serija istraživačkih programa posvećenih zloupotrebama u državnoj kompaniji izvršenim u 

vreme dok je Demokratska stranka Srbije bila na vlasti, a bojkot sam po sebi mehanizam 

pritiska nesumnjivo podesan da ovaj medij omete u daljem istraživanju o dogaĎajima o 

kojima javnost ima nesumnjiv interes da zna. Poseban kuriozitet predstavlja činjenica da je 

kao neposredan povod za bojkot iskorišćeno pismo u kome je ista stranka nekoliko meseci 

ranije, nakon što su njeni funkcioneri 7 godina odbijali da učestvuju u emisijama Televizije 

B92 koje su se bavile temom ubistva premijera Srbije Zorana ĐinĎića marta 2003. godine, 

optužila B92 da protiv stranke vodi prljavu kampanju, iz čega samo proizilazi da je 



 4 

neformalni bojkot po jednoj temi i jednom pitanju, sada samo postao formalan i 

sveobuhvatan. 

 

1.2. Posle incidenta o kome smo pisali u prethodnom izveštaju, kada su sa sednice 

Skupštine opštine Kula, 16. februara 2011. godine, fizički izbačeni novinari „Blica“, „Večernjih 

novosti“, „Dnevnika“ i TV Kula, a dvoje i privedeno u policiju, na novoj sednici Skupštine 

opštine Kula, održanoj 04.03.2011. godine, u salu su mogli da uĎu predstavnici samo dve 

redakcije. Formalno, razlog je Pravilnik o načinu i obezbeĎivanju javnosti rada na sednicama 

Skupštine opštine Kula i radnih tela, koji novinari smatraju restriktivnim, zbog insistiranja 

na suvišnim formalnostima kod akreditacija. Nakon incidenta od 16. februara, reagovali su 

predstavnici OEBS-a i novinarskih udruženja. Novinari sada tvrde da je na sastanku koji je 

tom prilikom održan, rukovodstvo opštine obećalo predstavnicima OEBS-a izmenu 

restriktivnog pravilnika, do čega meĎutim nije došlo.  

 

Podsećamo, Zakonom o javnom informisanju propisano je da državni organi i organizacije, 

organi teritorijalne autonomije i lokalne samouprave, javne službe i javna preduzeća, kao i 

poslanici i odbornici, imaju obavezu da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost 

i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva javna glasila. Ovakva, zakonom utvrĎena 

obaveza lokalne samouprave, praktično se i dalje opstruiše Pravilnikom koji suštinski 

ograničava medijske slobode. Ovo je takoĎe u suprotnosti sa izričitom odredbom Zakona o 

javnom informisanju, koji u članu 8. propisuje da se nijedna njegova odredba ne može 

tumačiti i primeniti na način koji bi doveo do ukidanja nekog prava koje zakon garantuje ili 

do njegovog ograničavanja u većoj meri od one koja je propisana. U ovom slučaju, upravo se 

to i dešava, odnosno jednim tehničkim propisom i nerazumnim zahtevima kod akreditacija, 

javnost se uskraćuje za informacije o radu lokalne samouprave. 

 

1.3 Beogradska policija privela je 5. marta 2011. godine 14 pripadnika desničarskog 

pokreta „Naši 1389“, koji su protestvovali ispred zgrade TV B92, nezadovoljni izveštavanjem 

te medijske kuće. Policija je prethodno zabranila njihov protest, ali su se članovi ove 

grupacije ipak okupili ispred TV B92. Nosili su transparent sa porukom „Istina i ljubav prema 

Srbiji pobediće vaše laži o nama“, na kojem su pored znaka TV B92 bili nacrtani kukasti 

krstovi. Pokret „Naši 1389“ saopštio je kasnije da je četvoro njihovih aktivista prekršajno 

osuĎeno na po 15 dana zatvora, a još četvoro kažnjeno novčano sa po 20.000 dinara. 

Nezavisno udruženje novinara Srbije ocenilo je da je neprijavljeni skup ultradesničara kod 

zgrade B92 još jedan u nizu otvorenih pritisaka na novinare i ureĎivačku politiku ove 

medijske kuće.  „NUNS zahteva od vlasti da novinarima i urednicima B92 omogući normalne 

uslove za rad i poziva nadležne organe da prema učesnicima ovog skupa, pristalicama 

ekstremnodesničarske organizacije ’Naši 1389’, preduzme zakonom predviĎene mere“, piše u 

saopštenju. NUNS podseća da je B92 dugo na meti ekstremističkih organizacija čiji su 



 5 

pripadnici otvoreno pretili pojedinim novinarima i urednicima, ugrožavajući tako njihovu 

bezbednost i elementarna profesionalne slobode. Ljiljana Smajlović, predsednica Udruženja 

novinara Srbije, izjavila je da se u konkretnom slučaju radi o nezakonitom i nedopustivom 

pritisku na B92. „Zakon tačno propisuje kada je neki medij obavezan da objavi demanti, a 

onaj koji ga traži mora da ispuni uslove propisane zakonom. Sve izvan toga je pokušaj 

reketiranja medija, pritisak i politička zloupotreba“, izjavila je Ljiljana Smajlović. 

 

Povod za protest ultradesničara ispred zgrade B92 je odluka ove medijske kuće da odbije 

njihov zahtev da se demanti vrednosnog suda objavljenog na portalu B92 na Internetu, objavi 

na televizijskom kanalu B92. U konkretnom slučaju, Zakon o javnom informisanju podržava 

odluku medija da demanti ne objavi. Naime, ovaj zakon predviĎa da lice na koje se lično 

odnosi informacija podesna da povredi njegovo pravo ili interes, može od odgovornog 

urednika zahtevati da, bez naknade, objavi odgovor u kome ono tvrdi da je informacija 

neistinita, nepotpuna ili netačno preneta. MeĎutim, odgovor se objavljuje u istom javnom 

glasilu, a ne u nekom drugom. „Naši 1389“ su tražili da se odgovor na informaciju objavljenu 

na Internet mediju B92.NET, objavi na Televiziji B92, koja spornu informaciju uopšte nije 

objavila. U konkretnom slučaju, postojao je još jedan osnov za neobjavljivanje odgovora. 

Naime, u članu 58. Zakona o javnom informisanju, meĎu razlozima koji opravdavaju 

neobjavljivanje, navedena je i okolnost da se odgovor odnosi na mišljenje, a ne na tvrdnju o 

činjenicama. U konkretnom slučaju članovima organizacije „Naši 1389“ nije bila sporna 

nijedna činjenica koju je B92 preneo, već isključivo izneto mišljenje o karakteru njihovog 

pokreta. S druge strane, održavanje protesta ispred redakcije, uprkos prethodnoj zabrani 

policije, nesumnjivo predstavlja pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, podesan da ih 

omete u obavljanju posla. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Osnovni sud u Čačku našao je da je Stojan Marković, direktor i odgovorni urednik 

Čačanskih novina, komentarom „Dolazi vreme za polaganje računa: Davidović, Jocić, 

Šarančić, neka se spremi...“ i humoreskom „Zanemoćali mandarin“, objavljenim u tom listu u 

februaru 2009. godine, oklevetao bivšeg ministra, Velimira Ilića. Presudom je Marković 

kažnjen sa 100.000 dinara. Podsetimo, aprila prošle godine, Viši sud u Čačku, povodom istih 

tekstova, obavezao je Markovića da Iliću plati 180 hiljada dinara naknade štete, zbog 

pretrpljenih duševnih bolova nanetih povredom časti i ugleda. U meĎuvremenu, ovu presudu 

potvrdio je i Apelacioni sud, a Stojan Marković uložio je i ustavnu žalbu koja je još uvek u 

postupku pred Ustavnim sudom Srbije. Nezavisno udruženje novinara Srbije izrazilo je 

zabrinutost zbog ove presude, te ukazalo da na ovaj način sud štiti političare od opravdane 

kritike suprotno meĎunarodnim konvencijama i Zakonu o javnom informisanju Srbije. 



 6 

 

Velimir Ilić je do jula 2008. godine bio ministar u Vladi Republike Srbije, pre toga 

dugogodišnji čelnik lokalne samouprave u Čačku, a od 1998. godine i predsednik Nove Srbije, 

parlamentarne stranke koja učestvuje u vlasti u više gradova u Srbiji, pa i u Čačku, u kome su 

sporni tekstovi objavljeni. Imajući to u vidu, predmetna sudska odluka ne uvažava ni 

Zakonom o javnom informisanju ustanovljeno ograničenje prava na zaštitu privatnosti 

nosilaca državnih i političkih funkcija u odnosu na informacije koje su važne za javnost 

upravo s obzirom na funkcije takvih lica, niti pravo na ozbiljnu kritiku u vršenju novinarskog 

poziva, priznato kao osnov oslobaĎanja odgovornosti u Krivičnom zakoniku. TakoĎe, ovakva 

odluka ignoriše i ustavnu obavezu sudova da odredbe o ljudskim i manjinskim pravima, pa 

samim tim i o slobodi izražavanja, tumače u korist unapreĎenja vrednosti demokratskog 

društva, te saglasno važećim meĎunarodnim standardima i meĎunarodnoj praksi. U 

Rezoluciji Saveta Evrope 1636 iz 2008. godine, koja utvrĎuje indikatore za stanje medija u 

demokratskom društvu, izričito se navodi, izmeĎu ostalog, i da državni zvaničnici, što Ilić 

jeste, kao bivši ministar, ali i još uvek narodni poslanik i lider stranke na vlasti u gradu u 

kome je sedište suda koji je spornu presudu doneo, ne smeju uživati viši nivo zaštite od 

kritika i uvreda od običnih graĎana. Čini se da je ova presuda još jedan dokaz problema koje 

Srbija ima da i elementarne indikatore medijskih sloboda zadovolji. 

 

2.2.  Reditelj, Emir Kusturica, nakon tužbe koju je protiv Petra Lukovića, odgovornog 

urednika portala E-novine, podneo zbog teksta „Novogodišnja bajka za ubice“ objavljenog 15. 

januara 2011. godine, tražeći za nanetu duševnu bol naknadu štete u iznosu od 2.000.000 

dinara, još jednom je tužio Lukovića. Sada Kusturica tuži zbog teksta „Jedna mala sarajevska 

analiza: Ugled i čast Emira K“, kojeg su E-novine preuzele sa sarajevskog portala Protest.ba i 

objavile 15. februara. Novom tužbom naknada štete traži se u iznosu od 3.000.000 dinara. 

Zdenko Tomanović, Kusturičin advokat, u izjavi datoj agenciji Beta, tvrdi da tužba ne 

predstavlja pokušaj da se ograniči sloboda javnog informisanja, niti je pokušaj zatvaranja 

javnog glasila, nego zahtev za pripadajuću zaštitu prava garantovanih domaćim i 

meĎunarodnim standardima.  

 

Koliko god Kusturičin advokat tvrdio da tužbe njegovog klijenta ne predstavljaju pokušaj 

zatvaranja Internet portala E-novine, iznosi koje on potražuje po osnovu naknade štete 

podobni su da do toga dovedu. Ono što je dalje interesantno u oba ova slučaja, jeste činjenica 

da su obe tužbe protiv E-novina podnete zbog tekstova preuzetih sa drugih Internet portala u 

Srbiji i ragionu, da su u oba slučaja portali na kojima su tekstovi originalno objavljeni u E-

novinama bili uredno potpisani, a da po svemu sudeći Kusturica nije tužio medije koji su 

sporne tekstove originalno objavili. 

 



 7 

2.3. Osnovni sud u Šapcu izrekao je Bogdanu Simaniću kaznu zatvora u trajanju od dve 

godine zbog ugrožavanja sigurnosti novinarke „Večernjih novosti“, Aleksandre Delić, preneli 

su mediji 23.3.2011. godine. Simanić, bivši sveštenik Srpske pravoslavne crkve i suvlasnik 

nedeljnika „Glas Podrinja“, krajem januara prošle godine, preko novinarke Tatjane Cvejić 

poručio je Aleksandri Delić da će prvom prilikom kada je sretne obrisati asfalt sa njom i 

polomiti joj kosti. Povod je bio tekst u kojem je Aleksandra Delić prenela policijsko 

saopštenje o tome da je Simanić osumnjičen za proneveru 4,6 miliona dinara.  

 

Krivični zakonik ugrožavanje sigurnosti definiše kao pretnju napadom na život ili telo nekog 

lica ili nekog njemu bliskog. Za ovo delo, i to za njegov kvalifikovani oblik, koji postoji kada se 

preti novinaru, odnosno kako Zakonik kaže „licu koje obavlja poslove od javnog značaja u 

oblasti informisanja u vezi sa poslovima koje obavlja“, zaprećena je zatvorska kazna u 

trajanju od jedne do osam godina. Izrečena kazna od dve godine zatvora predstavlja retkost u 

sudskoj praksi u Srbiji, u kojoj se za pretnje novinarima, ili napade na njih, po pravilu izriču 

kazne u visini zakonskog minimuma, ili čak i blaže. Presuda je prvostepena i protiv nje 

postoji pravo žalbe. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA 

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izražavanja.  

 

1.2. Mediji su u subotu, 26. marta 2011. godine, preneli da je osnivač listova „Kurir“ i „Glas 

javnosti“, Radisav Rodić, sa Višim tužilaštvom u Beogradu zaključio sporazum o priznanju 

krivice, te da, ukoliko sud prihvati taj sporazum, njemu neće biti suĎeno, već će mu biti 

izrečena zatvorska kazna od dve godine. Prema nagodbi sa tužilaštvom, Rodiću bi trebalo da 

bude izrečena i mera zabrane obavljanja poziva, delatnosti i dužnosti u trajanju od šest 

godina. Rodić je optužen za zloupotrebu službenog položaja, pošto je koristeći lažnu 

dokumentaciju podigao kredit od Komercijalne banke od 22 miliona dinara, koji nije vratio. 

Rodić je u pritvoru od hapšenja, 27. oktobra 2009. godine. Na početku suĎenja, u decembru 

prošle godine, Rodić je tvrdio da nije kriv. Kazao je i da kao vlasnik dnevnih listova, prilikom 

odreĎivanja ureĎivačke politike nije bio spreman da podlegne pritiscima pojedinih političara 

i tajkuna, koji nisu želeli da se mediji bave kritičkom analizom njihovog delovanja na javnoj 

sceni. 



 8 

 

Podsetimo, nakon usvajanja Zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju 

31. avgusta 2009. godine, za čiji veći deo odredbi je kasnije, svojom odlukom od od 22. jula 

2010. godine, Ustavni sud utvrdio da su nesaglasne sa Ustavom i potvrĎenim meĎunarodnim 

ugovorima, u javnosti se moglo čuti da je povod usvajanja takvog zakona zapravo pokušaj 

države da se obračuna sa Rodićem i njegovim listovima. Naime, složena vlasnička struktura i 

meĎusobne veze kompanija u kojima je Rodić imao vlasničko učešće, blokirani računi 

zavisnih društava po osnovu potraživanja matičnih kompanija i česti prenosi osnivačkih 

prava na listovima koje je izdavao sa jednih kompanija na druge, onemogućavali su naplatu 

potraživanja po pravnosnažnim sudskim presudama protiv Rodićevih listova, a zbog krajnje 

kontroverznih tekstova koje su objavljivali. Paradoks je što na kraju, izmenjeni i dopunjeni 

Zakon o javnom informisanju nije iskorišćen protiv Rodića, a on postiže sporazum sa 

tužilaštvom o priznanju krivice povodom, sa čitavom ovom stvari nepovazanim korišćenjem 

lažne dokumentaciju radi dizanja kredita. Pojedini eksperti su još u vreme usvajanja Zakona 

o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju govorili da bi problem koji je kreiran 

tako što su povezane kompanije, u kojima je Rodić imao vlasničko učešće, jedne drugima 

blokirale račune i izbegavale plaćanje obaveza po pravnosnažnim presudama, mogao biti 

tretiran postojećim odredbama krivičnog zakonodavstva koje se odnose na oštećenje 

poverilaca. Za ovakvu argumentaciju nije bilo sluha i restriktivni Zakon o izmenama i 

dopunama Zakona o javnom informisanju je ipak bio usvojen. Takav, restriktivan Zakon, i 

mimo kasnije odluke Ustavnog suda kojom je veći deo njegovih odredbi stavljen van pravne 

snage, nesumnjivo je doprineo jačanju autocenzure u srpskim medijima.  

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Savet Republičke radiodifuzne agencije (RRA) doneo je 9. marta 2011. godine 

Obavezujuće uputstvo o ponašanju emitera u vezi sa „rijaliti programima“. Uputstvo je 

objavljeno u Službenom glasniku Republike Srbije br. 17/2011, i stupilo je na pravnu snagu 

23. marta. Uputstvom se zabranjuje emitovanje „rijaliti programa“ u direktnom prenosu 

(uživo). UvoĎenje zabrane pravda se potrebom doslednog sprovoĎenja Zakona o radiodifuziji 

i Opšte obavezujućeg uputstva o ponašanju emitera (Kodeks ponašanja emitera). 

 

Obavezujuće uputstvo kojim su zabranjeni direktni prenosi „rijaliti programa“, direktna je 

posledica incidenata u ovakvim programima o kojima smo pisali u ranijim izveštajima, a koji 

su kulminirali antisemitskim ispadima u direktnom prenosu rijaliti programa „Dvor“ na 

Televiziji Pink, u noći izmeĎu  24. i 25. februara 2011. godine. Shodno Zakonu o radiodifuziji, 

obavezujuće uputstvo jeste jedan od mehanizama koji Agenciji stoji na raspolaganju u cilju 

efikasne implementacije radiodifuzne politike. Zakon predviĎa da RRA obavezujuće uputstvo 



 9 

donosi ako, u vezi sa pojedinim pitanjem koje se odnosi na sadržaj programa, ustanovi 

neujednačeno ponašanje emitera, pri čemu se odreĎeni vidovi tog ponašanja mogu smatrati 

nedozvoljenim. U konkretnom slučaju ovaj formalni uslov jeste dozvoljen. U uslovima 

izazvane konsternacije javnosti neprihvatljivim sadržajem pojedinih „rijaliti programa“, 

ovakva odluka RRA nije preispitivana sa aspekta njene proporcionalnosti kao ograničenja 

slobode izražavanja u cilju zaštite morala i zaštite prava drugih. Ono što je nesporno, a na šta 

je u ovim izveštajima više puta ukazivano, jeste da RRA nikada nije donela propis kojim bi 

jasno i nedvosmisleno žanrovski klasifikovala programe. Makar u tom smislu, primena 

obavezujućeg uputstva koje zabranjuje direktne prenose čitavog jednog televizijskog žanra, 

pri čemu sam taj žanr od strane RRA nije jasno i precizno definisan, mogla bi u praksi dovesti 

do problema i nedoumica. 

 

3. Zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja; Zakon o 

zaštiti podataka o ličnosti 

 

3.1. Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti dostavio je 

Narodnoj skupštini Republike Srbije Izveštaj o sprovoĎenju Zakona o slobodnom pristupu 

informacijama od javnog značaja i  Zakona o zaštiti podataka o ličnosti u 2010. godini.  

 

U izveštaju se konstatuje sve intenzivnije obraćanje graĎana Povereniku radi zaštite njihovih 

prava, za 55% više nego u prethodnoj godini samo u oblasti pristupa informacijama, odnosno 

sedam i po puta više nego u 2005. U izveštaju se, meĎutim, konstatuje da je u odnosu na 

zaštitu podataka o ličnosti, stanje u Srbiji daleko od zadovoljavajućeg, te da se odnos društva 

i države prema privatnosti, posebno prema zaštiti podataka o ličnosti mora korenito menjati.  

 

 

III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA  

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, Narodna skupština Republike Srbije usvojila je 

nekoliko propisa od značaja za medijski sektor, odnosno sa implikacijama na njega. 

 

1. Zakon o ministarstvima 

 

Zakon o ministarstvima izmenjen je 11. marta 2011. godine, kako bi omogućio rekonstrukciju 

kabineta premijera Mirka Cvetkovića. Novi kabinet ima manje ministara do čega se došlo 

spajanjem pojedinih resora, izmeĎu ostalog, i onih koji jesu od značaja za medijski sektor. 

Naime, ministarstvo kulture, nadležno, izmeĎu ostalog, i za sistem javnog informisanja i 



 10 

praćenje sprovoĎenja zakona u oblasti javnog informisanja, spojeno je sa ministarstvom za 

telekomunikacije i informaciono društvo, nadležnim, izmeĎu ostalog, za informaciono 

društvo, za elektronske komunikacije, za utvrĎivanje predloga plana namene radio-

frekvencijskih opsega i donošenje plana raspodele radio frekvencija, te odlučivanje o 

uslovima za izdavanje pojedinačnih dozvola za korišćenje radio-frekvencija. Polazeći od 

značaja mreža elektronskih komunikacija za distribuciju medijskih sadržaja, spajanje ovih 

resora moglo bi voditi koherentnijoj medijskoj politici u Srbiji. 

 

2. Zakon o izmenama i dopunama Zakona o Vladi 

 

Zakon o izmenama i dopunama Zakona o Vladi, usvojen je takoĎe 11. marta 2011. godine, pre 

rekonstrukcije kabineta premijera Mirka Cvetkovića. Zakonom je predviĎeno da su članovi 

Vlade, državni sekretari i direktori posebnih organizacija i službi Vlade dužni da u javnim 

izjavama i nastupima u javnosti izražavaju i zastupaju stavove Vlade, kao i da su odluke Vlade 

dužni da zastupaju u javnosti i članovi Vlade koji su glasali protiv nje ili bili uzdržani. Zakon, 

takoĎe, utvrĎuje obavezu ministara da informacije o radu Vlade daju isključivo na način 

odreĎen poslovnikom, a zabranjuje da ih daju na način na osnovu kojeg se ne može utvrditi 

koji član Vlade daje informaciju.  

 

Izmene su žestoko kritikovane u javnosti, najčešće uz pozivanje na odredbu Zakona o javnom 

informisanju kojom je predviĎena obaveza državnih organa, pa i Vlade, da informacije o 

svome radu učine dostupnim za javnost i to pod jednakim uslovima za sve novinare i sva 

javna glasila. Informacije o radu kolektivnih organa, nužno bi morale da obuhvate i 

informacije o disonantnim tonovima unutar vlasti, a posebno i argumentaciju sa kojom su 

pojedini članovi Vlade glasali protiv odreĎenih odluka, ili bili uzdržani. TakoĎe, zabrana 

davanja anonimnih, insajderskih informacija iz same Vlade, šalje zabrinjavajuću poruku o 

nespremnosti Vlade da u punoj meri obezbedi informisanost javnosti. Iz Vlade su se, 

meĎutim, po istim pitanjima mogla čuti drugačija mišljenja. Direktor Vladine kancelarije za 

saradnju s medijima, Milivoje Mihajlović, izjavio je da nema cenzure niti bilo kakvih 

ograničenja u komunikaciji članova Vlade i zaposlenih u Vladi s medijima. „Zakon o Vladi je 

jasan i ne dopušta da članovi Vlade daju izjave anonimno, već pod imenom i prezimenom, što 

će sigurno unaprediti komunikaciju s javnošću i kredibilitet informacija“, izjavio je 

Mihajlović. MeĎutim, u negativne efekte Zakona, javnost je mogla da se uveri vrlo brzo po 

usvajanju Zakona. Dnevnom listu „Danas“ povučena su dva intervjua sa ministrima, koja su 

bila u fazi autorizacije. Zoran Panović, urednik lista „Danas“, ukazao je da je problem u tome 

što novinari ne znaju kome treba da se obrate da bi dobili intervju. „Neka kažu da Vladu ne 

vode ministri i njen predsednik, nego neki centri moći. Neka tačno kažu ko su ti centri moći, 

pa da razgovaramo s njima“, rekao je Panović. On je dodao da je povlačenje dva intervjua 

svojevrsna cenzura, te da neko očito ne da ministrima da kažu ono što žele. 



 11 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŢAVNIH ORGANA I 

KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

REGULATORNA TELA 

 

1. REPUBLIČKA RADIODIFUZNA AGENCIJA (RRA)  

 

1.1 Republička radiodifuzna agencija objavila je 9.3.2011. godine liste kandidata za 

članove upravnih odbora Radiodifuzne ustanove Srbije i Radiodifuzne ustanove Vojvodine. 

Na listi kandidata za upravni odbor Radiodifuzne ustanove Srbije nalaze se 52 kandidata, dok 

ih je na listi za  upravnih odbora Radiodifuzne ustanove Vojvodine 35.  

 

Zakon predviĎa da su organi upravljanja radiodifuznih ustanova Upravni odbori, koji imaju 

devet članova, a koje imenuje i razrešava Agencija. Članovi Upravnih odbora imenuju se iz 

reda novinara i afirmisanih stručnjaka za medije, menadžment, pravo i finansije, kao i drugih 

uglednih ličnosti. Njihov mandat traje  pet godina i jedno lice može biti imenovano za člana 

Upravnog odbora najviše dva puta uzastopno. Upravni odbori usvajaju planove rada, 

uključujući i investicione planove, i izveštaje o radu i poslovanju i periodične i godišnje 

obračune Oni, nakon sprovedenog javnog konkursa, imenuju i razrešavaju generalne 

direktore. TakoĎe, na predlog generalnog direktora, nakon sprovedenog javnog konkursa, 

imenuju i razrešavaju direktore radija i televizije i glavne i odgovorne urednike programa. 

Inače, sam postupak u kome Republička radiodifuzna agencija bira članove upravnih odbora, 

regulusan je Statutom agencije. Tamo je predviĎeno da se kandidati registruju na osnovu 

javnog poziva koji se upućuje najmanje 15 dana pre pokretanja inicijative za izbor 

zainteresovanim organizacijama, ustanovama i graĎanima. Od prispelih predloga utvrĎuje se 

lista kandidata koja se stavlja na uvid javnosti radi davanja prigovora najmanje 15 dana pre 

glasanja o kandidatima. O kandidatima se glasa tajno, a za izbor je neophodno da glasa 

najmanje pet članova Saveta. 

 

1.2. Savet Republičke radiodifuzne agencije je na sednici održanoj 30. marta 2011. godine 

doneo Obavezujuće uputstvo o ponašanju emitera u vezi sa emitovanjem programskih 

sadržaja koji mogu da naškode fizičkom, mentalnom i moralnom razvoju maloletnika. Na 

istoj sednici, Savet je, u skladu sa članom 87. stav 2. Zakona o radiodifuziji, doneo odluku o 

razrešavanju dužnosti člana Upravnog odbora Radiodifuzne ustanove Srbije, Predraga 

Markovića, na osnovu ostavke. 

 



 12 

U delu ovog izveštaja koji se odnosi na implementaciju Zakona o radiodifuziji, pisali smo o 

obavezujućem uputstvu o ponašanju emitera u vezi sa „rijaliti programima“, koje je 

objavljeno u Službenom glasniku Republike Srbije br. 17/2011, i stupilo na pravnu snagu 23. 

marta. Tim uputstvom, zabranjeno je emitovanje „rijaliti programa“ u direktnom prenosu 

(uživo). Već krajem meseca, Savet Republičke radiodifuzne agencije otišao je i korak dalje, 

propisivanjem da se programski sadržaji kategorizovani kao sadržaji koji mogu da naškode 

fizičkom, mentalnom i moralnom razvoju maloletnika, bez obzira na njihov uzrast, te koji 

stoga moraju da nose oznaku „18“, mogu emitovati samo u intervalu od ponoći do 6 časova 

ujutro. Podsećamo, ratifikovanom evropskom konvencijom o prekograničnoj televiziji 

(„Službeni glasnik RS - MeĎunarodni ugovori“, br. 42/2009), u članu 7. stav 2. predviĎeno je 

da svi programski prilozi koji bi mogli negativno da utiču na fizički, mentalni ili moralni 

razvoj dece i mladih, neće biti na programu u ono vreme kada bi, zbog vremena prenosa i 

prijema, postojala verovatnoća da ih deca gledaju. Zakonom o radiodifuziji, u članu 19. 

predviĎeno je da se RRA naročito stara da programi koji mogu da naškode fizičkom, 

mentalnom ili moralnom razvoju maloletnika ne budu dostupni putem radija ili televizije, 

izuzev kada je vremenom emitovanja ili tehničkim postupkom obezbeĎeno da maloletnici, po 

pravilu, nisu u prilici da ih vide ili slušaju, a da je prikazivanje programa koji teško 

ugrožavaju fizički, mentalni ili moralni razvoj maloletnika, zabranjeno. Obaveza posebne 

najave ili označavanja programa koji mogu ugrožavati decu i omladinu predviĎena je 

Kodeksom ponašanja emitera. Problem, meĎutim, ostaje što jasna pravila i uputstva koja bi 

se odnosila na klasifikaciju programa, ne postoje. Kodeks ponašanja emitera predviĎa da su 

emiteri slobodni da programe klasifikuju po svom nahoĎenju, ali da RRA ima pravo da 

upozori ili kazni emitera koji za decu neprikladne sadržaje uopšte ne obeležavaju, ne 

obeležavaju na propisan način ili sistematski pogrešno odreĎuju granicu uzrasta za koji je 

neki program pogodan. Emiteri imaju pravo da, ukoliko su u nedoumici, od RRA zatraže 

mišljenje o klasifikaciji označavanja, a RRA je dužna da u adekvatnom roku, za koji se ne 

precizira koliki je, emiteru dostavi svoje mišljenje. Po kojim kriterijumima se RRA rukovodi 

kada neki emiter od nje zatraži mišljenje, takoĎe nije poznato. U svakom slučaju, iako je 

predmetno ograničenje, uvedeno Obavezujućim uputstvom o ponašanju emitera u vezi sa 

emitovanjem programskih sadržaja koji mogu da naškode fizičkom, mentalnom i moralnom 

razvoju maloletnika, načelno legitimno, odnosno rukovoĎeno legitimnim interesom zaštite 

prava maloletnika, odsustvo jasnih pravila i uputstva koja bi se odnosila na klasifikaciju 

programa kao podobnih ili nepodobnih za maloletnike, otvara prostor za različita tumačenja i 

svakako ne doprinosi ni zaštiti maloletnika, ni pravnoj sigurnosti emitera u odnosu na 

zahteve koji se pred njih stavljaju. 

 

1.3. Narodna skupština Republike Srbije, shodno ovlašćenju iz Zakona o radiodifuziji, 31. 

marta 2011. godine, izabrala je za člana Saveta Republičke radiodifuzne agencije, Gorana 

Petrovića iz Kragujevca. Goran Petrović izabran je na predlog Konferencije Univerziteta 



 13 

Srbije, na mesto u Savetu upražnjeno nakon smrti profesora Svetozara Stojanovića, koji je 

preminuo 7. maja 2010. godine.  

 

2.  REPUBLIČKA AGENCIJA ZA ELEKTRONSKE KOMUNIKACIJE (RATEL)  

 

2.1. Republička agencija za elektronske komunikacije saopštila je 31.3.2011. godine da je, 

u skladu sa članom 27. stav 6. Zakona o elektronskim komunikacijama, uplatila sredstva koja 

predstavljaju razliku prihoda i rashoda utvrĎenih svojim godišnjim finansijskim izveštajem 

na račun propisan za uplatu javnih prihoda budžeta Republike Srbije. Shodno izveštaju, radi 

se o iznosu od 1.248.736.000,00 dinara, odnosno više od 12 miliona evra. 

 

2.2. Narodna skupština Republike Srbije je, na Prvoj sednici Prvog redovnog zasedanja 

Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini, održanoj u četvrtak, 31. marta 2011. 

godine, donela odluku o izboru predsednika, zamenika predsednika i članova Upravnog 

odbora Republičke agencije za elektronske komunikacije. Za predsednika Upravnog odbora 

imenovan je profesor dr Jovan Radunović, za zamenika predsednika dr Zdravko 

Stanimirović, a za članove profesor dr Miroslav Dukić, profesor dr Vlade Milićević i mr Vuk 

Vujović. Profesor dr Jovan Radunović bio je predesednik Upravnog odbora Agencije i u 

prethodnom mandatu. 

 

DRŢAVNI ORGANI 

 

3.  NARODNA SKUPŠTINA REPUBLIKE SRBIJE 

 

3.1. Kako je ranije u ovom izveštaju navedeno, Narodna skupština Republike Srbije 

usvojila je nekoliko propisa od značaja za medijski sektor, odnosno sa implikacijama na 

njega, a isto tako i odlučivala o imenovanjima novih članova Saveta RRA, odnosno Upravnog 

odbora RATEL-a.  

 

3.2. Generalni sekretar Skupštine Srbije, Veljko Odalović, najavio je 22. marta, nakon 

sastanka sa predstavnicima četiri od šest televizija sa nacionalnom frekvencijom (RTS, Avala, 

Prva i B92), pojedinačne pregovore sa televizijama sa nacionalnom frekvencijom o direktnim 

prenosima skupštinskih zasedanja. Ovo je praktično posledica činjenice da se na tender koji 

je skupština raspisala, do isteka roka za prijave, nije prijavila nijedna televizija.Obavestili 

smo ih da u budžetu za prenose ima 80 miliona dinara i da će ugovor biti potpisan na godinu 

dana”, objasnio je Odalović. „Biće tačno precizirano da je emiter u obavezi da prenosi 

sednice, ali i neka vanredna dešavanja u Parlamentu. Predstavnici televizija imali su zamerke 



 14 

da je cena za prenose mala, a tehnički uslovi visoki, da bankarske garancije podižu troškove 

...“ Bez obzira na ove primedbe, Odalović je rekao da za prenose neće biti izdvojen ni dinar 

više. Radio-televizija Srbije, koja se od prvog dana pominje kao najozbiljniji kandidat za ovaj 

posao, nije promenila raniji stav. „Dok dug od 3,3 miliona evra, koliko Parlament duguje 

Javnom servisu za dosadašnje prenose, ne bude izmiren, nećemo se dogovarati o budućoj 

saradnji“, izjavio je za „Novosti“ Aleksandar Tijanić. 

 

Insistiranje Narodne skupštine na direktnim televizijskim prenosima svih plenarnih 

skupštinskih zasedanja, bez obzira na to koliko traju i bez obzira na značaj teme o kojoj se 

raspravlja, kao i insistiranje da se ti prenosi vrše na zemaljskim kanalima, u očiglednoj je 

suprotnosti sa načelom racionalnog i efikasnog korišćenja radiofrekvencijskog spektra kao 

ograničenog prirodnog bogatstva, kao jednim od osnovnih postulata na kojima se Zakon o 

radiodifuziji zasniva. Propast tendera koji je bio raspisan sredinom januara, bio je 

neminovan, polazeći od uslova čiju ispunjenost je Skupština zahtevala. Na sastanku sa 

predstavnicima televizija sa nacionalnom frekvencijom, moglo se čuti da je Skupština 

spremna da odustane od nekih nerealnih tehničkih zahteva (npr. jedan od uslova tendera bilo 

je posedovanje više reportažnih kola u HD tehnologiji), ali ne i od toga da se prenosi svih 

plenarnih skupštinskih zasedanja vrše na zemaljskim kanalima, bez obzira koliko zasedanja 

trajala. Najavljeno je da bi Skupština eventualno bila spremna da razmotri mogućnost da se, 

za slučaj da se plenarna zasedanja produže i posle 18 časova, kada je, makar zvanično, kraj 

radnog vremena u Skupštini, ti delovi sednica emituju u odloženim prenosima, ali ništa više 

od toga. Za argumente da komercijalne televizije ne mogu da pronaĎu ekonomsku računicu u 

integralnom prenošenju svih sednica, posebno kada se unapred i ne može znati koliko će one 

trajati, kao i da ne postoji interes javnosti da se baš sve te sednice prenose, nije pokazano 

razumevanje. Pri takvoj poziciji Skupštine, nerealno je očekivati da bi i pojedinačne 

pregovore sa televizijama mogli da imaju bilo kakav drugačiji rezultat od neuspešne 

tenderske procedure. 

 

4.  MINISTARSTVO KULTURE, INFORMISANJA I INFORMACIONOG 

DRUŠTVA 

 

4.1. Nataša Vučković Lesendrić, pomoćnica za medije ministra kulture, preminula je 

17.3.2011. godine u Beogradu, nakon duže bolesti. Na komemoraciji povodom njene smrti, 

održanoj 21. marta  u Skupštini Grada Beograda, predsednica Udruženja novinara Srbije 

Ljiljana Smailović rekla je da u Nataši nije bilo ničeg bahatog. „I kada nije poštovala neki 

stav, umela je da poštuje čoveka koji je zauzeo taj stav i njegovu ljudskost“, rekla je Smailović 

i dodala da je „Nataša bila dokaz da je moguća i drugačija politika, ona koja ne mora da gazi 

sve oko sebe da bi se uverila da je na vlasti.“ Nataša Vučković Lesendrić je roĎena 1966. 

godine. Diplomirala je na Filozofskom fakultetu u Beogradu. Bila je i konsultant i trener 



 15 

svetske asocijacije novina u Parizu, angažovana i u Ukrajini za najtiražniji dnevni list, 

„Segodnyia“ u Kijevu, kao i u Avganistanu, Jermeniji, Belorusiji, Mongoliji. Radila je i u 

marketingu lista Blic, bila direktorka distributivne mreže APM Trans pres, osnovane krajem 

1990-tih za potrebe nezavisnih medija, a potom direktorka štamparije Asocijacija privatnih 

medija „Print“' iz Beograda. Na mesto pomoćnice ministra kulture Srbije, zadužene za 

medije, postavljena je sredinom februara 2009. godine, na predlog stranke G17 Plus. 

 

4.2. Predrag Marković preuzeo je dužnost ministra u novom, objedinjenom ministarstvu 

kulture, informisanja i informacionog društva 15.3.2011. godine. Nedelju dana kasnije, u 

izjavi agenciji Beta, novi ministar najavio je da će „ novinarskim udruženjima i asocijacijama 

medija biti upućen poziv za razgovor o nastavku izrade Medijske strategije.“ On je potvrdio 

da je „Medijska strategija prioritet na kojem se radi od prvog dana.“ U intervjuu koji je dao 

Tanjugu, 27. marta, ministar je najavio brzo imenovanje državnog sekretara koji će se u 

ministarstvu baviti oblašću informisanja. „Ministarstvo će sve što je u okviru njegovih 

kapaciteta staviti na raspolaganje, kako bi se ubrzao proces izrade Strategije“, izjavio je 

Marković.  

 

5.  POKRAJINSKI SEKRETARIJAT ZA INFORMACIJE VOJVODINE 

 

Pokrajinski sekretarijat za informacije Vojvodine, raspisao je 15.3.2011. godine konkurs za 

sufinansiranje medija, s duplo većim budžetom od prošlogodišnjeg. Vlada Vojvodine je za 

pomoć pokrajinskim medijima namenila 48 miliona dinara, a najveća novina je to što 

konkurs neće biti otvoren samo dve nedelje, nego će se kvalitetnim projektima moći 

konkurisati sve do 15. novembra. „Poštujemo potrebe medija i spremni smo da im 

pomognemo kroz ovaj konkurs, koji je potpuno usklaĎen sa Zakonom o kontroli državne 

pomoći“, istakla je potpredsednica Pokrajinske vlade i sekretarka za informacije, Ana 

Tomanova-Makanova. „Istovremeno, sprovodimo monitoring da bismo se uverili u to da je 

novac koji je medijima dodeljen na prethodnim konkursima zaista namenski potrošen i oni 

koji nisu na vreme podneli izveštaj o tome – a u pitanju je oko deset odsto medija – neće 

moći da učestvuju na ovogodišnjem konkursu.“ Medijske kuće iz Vojvodine moći će da 

konkurišu za 23 miliona dinara namenjenih sufinansiranju projekata javnog informisanja, 

odnosno za poboljšanje i proširenje postojećih programskih sadržaja u pisanim i 

elektronskim medijima, kao i za internet-portale. Drugi konkurs, čiji je budžet takoĎe 23 

miliona dinara, odnosi se na sufinansiranje tehničko-tehnološkog opremanja pre svega 

elektronskih medija, s obzirom na zakonske rokove predstojeće digitalizacije. Pri tom će se, 

po rečima Ane Tomanove-Makanove, prednost davati medijski nerazvijenijim lokalnim 

samoupravama. Treći konkurs se odnosi na projekte za unapreĎenje profesionalnih 

standarda, za šta je opredeljeno dva miliona dinara, ali će se, kako je precizirala 

potpredsednica Vlade Vojvodine, za odreĎene edukacije novinara moći aplicirati i pri drugom 



 16 

konkursu. Pri tom su otvorene sve varijante, odnosno mogućnost da Pokrajina i organizuje 

neke seminare u saradnji s novinarskim udruženjima, opcija da se pomogne medijima koji 

budu želeli da prirede takav projekat, te i to da se pomogne individualnim novinarima kod 

troškova kotizacije za kvalitetne seminare u nekoj drugoj režiji. 

 

Konkursi su raspisani na osnovu člana 62. stav 1. tačka 1. Zakona o utvrĎivanju nadležnosti 

Autonomne Pokrajine Vojvodine. Podnete prijave razmatraće komisija koju će imenovati 

pokrajinski sekretar za informacije. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA 

 

6.1. U beogradskom hotelu Crystal, 26.03.2011. godine, održana je redovna godišnja 

sednica Skupštine Organizacije proizvoĎača fonograma Srbije (OFPS), na kojoj je pored 

predstavnika 41 izdavačke kuće prisustvovao i predstavnik Zavoda za intelektualnu svojinu. U 

saopštenju koje je OFPS tim povodom objavio, navodi se da je organizacija u 2010. godini 

ostvarila povećanje naplate za 35% u odnosu na prethodnu godinu. Po OFPS-u, povećanje 

naplate govori o povećanoj svesti o značaju plaćanja naknade za korišćenje muzike u 

komercijalne svrhe, za njen opstanak na ovim prostorima.  

 

Podaci o povećanju naplate za 35% u odnosu na prethodnu godinu, dati su po finansijskim 

izveštajima za 2010. godinu. Teško je logično objasniti da, u situaciji u kojoj se tarifa, makar 

po Zakonu o autorskom i srodnim pravima, po pravilu odreĎuje u procentualnom iznosu od 

prihoda koji korisnik ostvaruje obavljajući delatnost u okviru koje iskorišćava predmete 

zaštite, i u situaciji u kojoj tržište oglašavanja na kome mediji ostvaruju prihode stagnira ili 

opada, OFPS za čak 35% povećava naplatu. Ako se podsetimo da je sredinom prošle godine i 

Sokoj, organizacija muzičkih autora Srbije, objavila da je njihov fond za raspodelu autorima i 

nosiocima autorskog prava uvećan za 23%, onda postaje jasnija nespremnost kolektivnih 

organzacija da pregovaraju o novim tarifama sa emiterima. Njima je u interesu što duže 

održavanje na snazi postojećih tarifa, koje im omogućavaju visoki rast fondova za raspodelu 

nosiocima prava, potpuno nesrazmeran situaciji u kojoj se korisnici nalaze. 

 

6.2. Nastavljena je agonija više desetina medija širom Srbije, protiv kojih se vode postupci 

za privredne prestupe po Zakonu o autorskom i srodnim pravima, za koje su propisane 

novčane kazne u rasponu od 100.000 do 3.000.000 dinara. Podsećamo, OFPS je inicirao više 

od stotinu postupaka protiv stanica širom Srbije i njihovih direktora, slanjem predstavki 

Republičkoj radiodifuznoj agenciji u kojima se prigovara na nedostavljanje spiskova 

emitovanih fonograma, odnosno njihovo nedostavljanje u formi na kojoj OFPS insistira. 

Republička radiodifuzna agencija oglasila se nenadležnom da po takvim predstavkama 



 17 

postupa, te je iste prosledila javnim tužilaštvima. Javna tužilaštva po njima sada pokreću 

postupke za privredne prestupe, a u pojedinim slučajevima Privredni sudovi već su izrekli 

kazne.  

 

Postupajući po prigovoru Asocijacije nezavisnih elektronskih medija, kojim je Zavodu za 

intelektualnu svojinu ukazano na neusaglašenost akata OFPS-a sa relevantnim odredbama 

Zakona o autorskom i srodnim pravima, kao i njihovu meĎusobnu kontradiktornost, Zavod je 

utvrdio nepravilnosti u radu OFPS-a, te naložio sprovoĎenje mera za njihovo otklanjanje. 

Obaveštenje o utvrĎenim nepravilnostima, OFPS-u je upućeno 31.3.2011. godine. Zavod je 

utvrdio neusklaĎenost OFPS-ovog Pravilnika o prijavi emitovanih fonograma od strane 

emitera sa Tarifom naknada, kao i da način upisivanja podataka o emitovanim fonogramima, 

kako je utvrĎen Pravilnikom o prijavi emitovanih fonograma od strane emitera, nije utvrĎen 

na način propisan članom 187. Zakona o autorskom i srodnim pravima. Ovakav nalaz Zavoda 

za intelektualnu svojinu samo potvrĎuje da su postupci protiv stanica, a u nekim slučajevima 

izrečene kazne, apsolutno bez pravnog osnova.  

 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Pomoćnica ministra za telekomunikacije Irini Reljin, najavila je u intervjuu objavljenom u 

dnevnom listu Danas, 24. marta, da sredinom ove godine počinje eksperimentalno 

emitovanje digitalnog TV programa, kako bi se obavila neophodna merenja i provere. Reljin 

tvrdi da će se u tu svrhu na pojedinim predajničkim mestima koristiti raspoloživi kanali sa 

ograničenom snagom predajnika, kao i privremena antenska rešenja, dok će trajna biti 

postavljena u meĎuvremenu. Govoreći o važnim koracima koji su već učinjeni kako bi se 

uspešno obavio prelazak sa analognog na digitalno emitovanje, Reljin pominje izdvajanje 

emisione tehnike iz Radio-televizije Srbije. Pomoćnica ministra u intevjuu govori i o 

evropskom projektu podrške digitalnom emitovanju. „Ministarstvo za telekomunikacije i 

informaciono društvo konkurisalo je za projekat finansiran iz predpristupnih fondova EU. 

Projekat je odobren, tako da je iz IPA fondova obezbeĎeno ukupno 10,5 miliona evra 

bespovratnih sredstava za nabavku opreme za emisionu tehniku, kao i konsultantske usluge u 

okviru procesa digitalizacije. Oprema je već počela da stiže, dok je tim konsultanata iz BBC 

World Service Trusta, koji je pobedio na tenderu, već u Beogradu i uveliko radi“, navodi Irini 

Reljin. 

 

Što se tiče pravnog okvira, Reljinova kaže da je u ovom procesu preostalo da se usvoje 

Strategija razvoja medija i Zakon o elektronskim medijima, koji su trenutno u fazi izrade. 

Prema njenim rečima, ove propise je neophodno doneti kako bi proces digitalizacije 



 18 

zemaljske televizije mogao uspešno da se sprovede. „Neophodno je organizovati i promotivnu 

kampanju koja treba da obezbedi informisanost graĎana o tome šta moraju da urade kako bi i 

posle 4. aprila 2012. mogli nesmetano da prate TV program. Izrada plana, na osnovu koga će 

se praviti promotivna kampanja, u završnoj je fazi. Planirano je da promovisanje procesa 

digitalizacije počne šest meseci pre potpunog prestanka emitovanja analognog signala”, 

napominje Reljinova. 

 

U ranijim izveštajima u više navrata smo ukazivali na meru u kojoj se kasni sa 

implementacijom aktivnosti predviĎenih Akcionim planom uz strategiju digitalizacije, kao 

okolnost koja dovodi u pitanje sprovoĎenje uspešne tranzicije. U navedenom smislu je 

intervju Irini Reljin indikativan u smislu da bi se mogao tumačiti i na način da pokazuje da je 

ministarstvo prihvatilo okolnost da su pojedine aktivnosti predviĎene Akcionim planom 

neizvodive i da probleme sa kojima se digitalna tranzicija suočava moramo rešavati na drugi 

način. Pominjanje usvajanja Strategije razvoja medija, uz usvajanje Zakona o elektronskim 

medijima, u kontekstu aktivnosti koje prethode digitalizaciji, moglo bi da ukazuje na pokušaj 

da se problemi rešavaju na drugi način. O čemu se zapravo radi? U Akcionom planu se 

Strategija razvoja medija uopšte ne pominje. Planom je, naime, bilo predviĎeno da će se 

Pravilnikom o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje radio i televizijskog programa i 

pristupu multipleksu u zemaljskoj digitalnoj radiodifuziji, definisati prava i obaveze 

komercijalnih emitera u procesu prelaska na digitalno emitovanje uz poštovanje prava koja 

imaju u skladu sa dozvolama koje važe duže od roka predviĎenog za isključivanje analognog 

signala. Dalje, Akcioni plan uz Strategiju digitalizacije predviĎa zamene važećih dozvola 

dozvolama za pristup multipleksu. MeĎutim, Pravilnik o prelasku sa analognog na digitalno 

emitovanje televizijskog programa i pristupu multipleksu u terestričkoj digitalnoj 

radiodifuziji, koji je objavljen u „Službenom glasniku RS“, broj 12/11 od 25. februara 2011. 

godine, nije sveobuhvatan dokument kakav je po Akcionom plan uz strategiju digitalizacije 

trebalo da bude. Ispostavilo se, naime da pitanje definisanja prava i obaveze komercijalnih 

emitera u procesu prelaska na digitalno emitovanje, nije nešto što se može rešavati običnim 

pravilnikom. Ministarstvo sad, kako iz intervjua Irini Reljin proizilazi, očekuje da ovaj 

problem digitalne tranzicije reši Strategija razvoja medija. Nažalost, čini se da se još ne 

razmišlja o opciji koja bi, verovatno, bila i najlakša i najjednostavnija, o direktnim 

pregovorima sa imaocima dozvola, u kojima bi se postigao dogovor o pravima i obavezama. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Nikakvi pomaci na planu privatizacije medija nisu zapaženi u periodu na koji se ovaj izveštaj 

odnosi. Mediji su meĎutim zabeležili polemiku izmeĎu medijske grupacije VAC, Vlade 



 19 

Vojvodine i rukovodstva „Dnevnik Holdinga“, a u vezi sa ranije najavljenim izlaskom 

medijske grupacije VAC sa srpskog medijskog tržišta i iz zajedničkog društva „Dnevnik 

Vojvodina pres“, u kome VAC drži 55% vlasništva, dok je ostatak u vlasništvu „Dnevnik 

Holdinga“, kompanije čiji je osnivač Izvršno veće Vojvodine. VAC je još septembra 2010. 

izrazio spremnost da svoj udeo od 55 odsto vlasništva, bez naknade prenese na zaposlene u 

„Dnevnik Vojvodina pres-u“. MeĎutim, krajem marta, VAC je saopštio da ponovo počinje 

pregovore sa drugim zainteresovanima za kupovinu njenog udela. „Ovim reagujemo na 

neodgovornu taktiku odugovlačenja kojom se već duže od četvrt godine blokira naša ponudu, 

odnosno poklon zaposlenima“, naveo je član uprave VAC-a i predstavnik te medijske 

grupacije za Srbiju, Peter Lange. Predsednik Izvršnog veća Vojvodine, Bojan Pajtić, izjavio je 

da je razočaran činjenicom da rukovodstvo „Dnevnik Holdinga“ „nije bilo svesno i nije 

prepoznalo koliko je ustupanje udela VAC-a radnicima ’Dnevnik Vojvodina presa’ najbolje 

rešenje za budućnost.“ Pajtić je istakao da pokrajina neće obustaviti program finansijske 

podrške jer je list „Dnevnik“ od interesa za Vojvodinu i za graĎane Vojvodine. Na pitanje 

kako je moguće da rukovodstvo pokrajinskog preduzeća „Dnevnik Holding“ prelazi preko 

odluke Vlade Vojvodine koja je ranije dala zeleno svetlo da list većinski preĎe u ruke 

zaposlenih, Pajtić je nagovestio preduzimanje mera. „Moram da kažem da je ovo prvi put da 

se dogodi ovakva situacija, da se rukovodstvo ’Dnevnik Holdinga’ ogluši ne samo o odluku 

pokrajinske vlade nego i republičke vlade. Mi ćemo znati šta da preduzmemo tim povodom“, 

kazao je Pajtić, ne precizirajući detalje. Poslovodstvo „Dnevnik Holdinga“, meĎutim, tvrdi da 

je stav Agencije za privatizaciju povodom ponude VAC-a dobilo tek 30.03.2011. godine u 

ranim jutarnjim satima, te da je sednica Upravnog odbora na kojoj će se zauzeti odreĎeni 

stavovi zakazana za 4.4.2011. godine. Poslovodstvo „Dnevnik Holdinga“ tvrdi da se ne protivi  

nameravanom poklonu Medijske Grupacije VAC zaposlenima Dnevnik Vojvodina Pres, ali 

smatra da se od organa „Dnevnik Holdinga“ ne može tražiti da donese odluku o odustajanju 

od nespornih potraživanja prema ’Dnevnik Vojvodina presu’ i VAC-u kao uslov za realizaciju 

„poklona“, jer će u tom slučaju poklonodavac biti Holding, a ne VAC. 

 

Novosadski Dnevnik jedan je od medija u Srbiji u kojima je, i pored de fakto većinskog 

privatnog vlasništva, država zadržala značajan udeo. Ne ulazeći u konkretno pitanje da li je 

ponuda VAC-a samo elegantan način za izbegavanje plaćanja dugova koje VAC ima prema 

državi, odnosno državnom „Dnevnik Holdingu“ kao manjinskom suvlasniku u zajedničkom 

ulaganju, i ovaj primer svedoči o problemima koji uvek iznova eskaliraju u medijima sa 

makar i manjinskim državnim vlasničkim učešćem, te neophodnosti da se rešavanju pitanja 

državnog vlasništva u medijima jednom napokon pristupi na sistemski način. 

 

 

 

 



 20 

VII ZAKLJUČAK 

 

Već sama najava rekonstrukcije Vlade Republike Srbije, koja je na kraju i sprovedena 14. 

marta ove godine, zaustavila je bilo kakav rad na pitanjima od značaja za medijsku scenu u 

Srbiji, uključujući i rad na Medijskoj strategiji. Rekonstrukcija je, donekle neočekivano, 

dovela do spajanja dva ministarstva sa nadležnostima u ovom sektoru, ministarstva kulture i 

ministarstva za telekomunikacije i informatičko društvo. Za očekivati je da će na taj način, 

makar deo problema uzrokovanih često nekoordinisanim radom ta dva ministarstva, biti 

otklonjen. Sam novi ministar, Predrag Marković, vrlo brzo po imenovanju najavio je da će  

„novinarskim udruženjima i asocijacijama medija biti upućen poziv za razgovor o nastavku 

izrade Medijske strategije“, kao i da će biti imenovan državni sekretar koji će se u 

ministarstvu baviti medijima. Ovakve najave su svakako dobre. Kako problemi, nažalost, nisu 

uvek bili samo tehničke prirode, ostaje da se vidi da li će rekonstruisani kabinet premijera 

Mirka Cvetkovića, imati i političku volju da probleme na koje se godinama ukazuje iz 

medijskih i novinarskih udruženja, adekvatno reši. Ovo tim pre što je Srbija, po svemu 

sudeći, već ušla u izbornu godinu i što će se političke stranke u takvim uslovima teško odreći 

zadržanih mehanizama uticaja i pritisaka na medije. Loš indikator, ali i pokazatelj stepena 

meĎusobnog nepoverenja unutar vladajuće koalicije, sa kojim će medijska udruženja morati 

da se bore kako bi srpska medijska scena bila uspešno reformisana, jesu i kontroverzne 

izmene Zakona o Vladi, kojima se ograničava ne samo sloboda ministara da komuniciraju sa 

medijima, već i pravo javnosti na punu informisanost o radu najviših organa vlasti, 

uključujući tu i informacije o disonantnim tonovima unutar nje. 

 

 

 

 

 

 


